Jakie są fundamenty zdrowej diety?

Osoby odżywiające się zdrowo pochwalić mogą się wspaniałym samopoczuciem, mają zdrową skórę, włosy oraz paznokcie, ich narządy wewnętrzne działają z dużą wydajnością. W jaki sposób właściwie przygotowywać nasze posiłki? Co kłaść na talerz, żeby móc cieszyć się byciem zdrowym?
Istotne jest nie tylko to, co jemy, ale także to w jaki sposób formułujemy swoje posiłki. Dieta powinna być w taki sposób zbilansowana, aby organizm mógł absorbować składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Prozdrowotna dieta powinna zapewniać wystarczającą ilość białek, tłuszczy, węglowodanów oraz witamin i minerałów. Posiłki powinny być konsumowane kilkakrotnie w ciągu dnia, najlepiej od pięciu do sześciu razy. Zawartość tłuszczy oraz błonnika w spożywanych posiłkach wpływa korzystnie na indeks glikemiczny spożywanych pokarmów, dzięki czemu unikamy gwałtownego podwyższenia poziomu glukozy we krwi.
W zdrowej diecie powinniśmy nie zapominać o spożywaniu produktów powstałych na bazie zbóż. Zalecane są jedynie pokarmy posiadające w składzie ziarna pełnoziarniste, które bogate są w odżywcze witaminy oraz minerały. Niski indeks glikemiczny oraz znaczna zawartość błonnika to kolejne zalety produktów z pełnego przemiału. Zbilansowana dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które są źródłem dużej ilości witamin i minerałów. Mleko i produkty mleczne wzbogacają dietę w witaminę D, A oraz wapń. Znacznie korzystne jest także spożywanie posiłków zawierających duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Należą do nich między innymi tłuste ryby, olej rzepakowy, słonecznik, len, orzechy. Zdrowe odżywianie się oznacza również dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów. Najmądrzej jest sięgać po wodę mineralną, którą powinniśmy dostarczać organizmowi w ilości około dwóch litrów każdego dnia.